Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Seat Leon III

Seat Leon III

Seat Leon III

Hiszpański brat Golfa VII z bardziej wyrazistym nadwoziem oraz gorzej wykończonym wnętrzem. Pewny w prowadzeniu i trwały.

  • Lata produkcji: 2012-2020
  • Silniki: benz. 1.0-2.0 (86-310 KM), diesle 1.6-2.0 (90-184 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 426-455/260-264 cm, szerokość/wysokość: 182/143-146 cm, bagażnik: htb 3d 380-1150 l, htb 5d 380-1255 l, kmb 587-1470 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Zbudowany na platformie MQB Leon III jest dopracowanym samochodem. Optymalizacja konstrukcji pozwoliła m.in. na ograniczenie masy własnej, co korzystnie wpłynęło na dynamikę przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Pod nowocześnie stylizowanym nadwoziem kryje się przestronne wnętrze. Nastawy podwozia balansują między przyjemnością z jazdy, a komfortem.

Seat-Leon-III_3
Materiały wykończeniowe, a nawet rozwiązania multimedialne odstają od stosowanych w Golfie VII.

SILNIKI

Silniki benzynowe różnią się od stosowanych w Leonie II – zostały znacząco udoskonalone (1.8/2.0 TSI) lub są zupełnie nowe (1.2/1.4 TSI). Wszystkie mają turbo i bezpośredni wtrysk (1.8/2.0 TSI także dodatkowe wtryskiwacze pośrednie, które rozwiązały problem odkładania się nagaru w dolocie). Inżynierom udało się ograniczyć spalanie oleju, aczkolwiek dolewki wciąż mogą być wymagane. Solidne i trwałe są też diesle. Na razie nic nie wskazuje, by trzeba było obawiać się bazowego silnika 1.0 TSI.

AWARYJNOŚĆ

Poważne awarie na razie są rzadkie. Przy wyższych przebiegach trzeba przygotować się na kosztowne wymiany osprzętu silników czy serwis skrzyni DSG, które w niektórych autach zaczęły szarpać przy zmianach biegów.

KOSZTY

Drogi w zakupie Leon nie powinien trzymać cenę. Bieżące naprawy są dość tanie.

SYTUACJA RYNKOWA

Pula ogłoszeń przekroczyła już próg 700. Blisko połowa z nich to diesle. Auta flotowe wyraźnie tańsze od prywatnych.

Seat-Leon-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wersje 4x4 i z silnikami o mocy od 180 KM mają wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół. Słabsze – belkę skrętną, która mniej subtelnie wybiera nierówności, ale jest praktycznie bezobsługowa.
  • Uterenowiona wersja X-Perience (tylko kombi) ma zwiększony o 27 mm prześwit oraz pakiet plastikowych osłon nadwozia.
  • 3-drzwiowy Leon SC ma krótszy o 3,5 cm rozstaw osi i mocniej pochyloną tylną szybę, co dodaje dynamiki.

CENY

27 000 zł – Poflotowe kombi z przebiegami 300 tys. km lub Leony po przejściach, nie zawsze w pełni naprawione.
35 000 zł – Przeciętna cena z ogłoszeń. Kwota wystarczy na kombi z dieslem. Udokumentowane przebiegi ok. 200 tys. km.
100 000 zł – Demonstracyjne wersje „zwykłych” Leonów. Ceny Cupry z małym przebiegiem kończą się na ok. 150 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI 2.0 TFSI 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI CR 2.0 TDI CR
Pojemność skokowa 999 cm³ 1197 cm³ 1395 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 115 KM 105 KM 140 KM 180 KM 280 KM 90 KM 105 KM 150 KM 184 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 175 Nm 250 Nm 250 Nm 350 Nm 230 Nm 250 Nm 320 Nm 380 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,8 s 10,1 s 8,2 s 7,1 s 5,8 s 12,6 s 10,7 s 8,4 s 7,5 s
Prędkość maks. 195 km/h 192 km/h 212 km/h 226 km/h 250 km/h 178 km/h 192 km/h 215 km/h 228 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km 5,2 l/100 km 5,9 l/100 km 6,7 l/100 km 4,1 l/100 km 3,8 l/100 km 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - debiutuje Seat Leon III
2013 - w ofercie 3-drzwiowy Leon SC i kombi ST
2014 - premiera Cupry (265 i 280 KM) oraz uterenowionej wersji X-Perience
2015 - Cupra w wersji ST (czyli kombi)
2016 - niewielki faceliting
2017 - 300-konna Cupra ST z napędem 4x4
2020 - kolejna generacja modelu

Seat-Leon-III_4
Seat Leon w praktycznej wersji ST.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z ręcznymi skrzyniami
    W autach z pierwszych roczników skrzynie mogą haczyć lub hałasować zużytymi łożyskami.
    Koszt naprawy: od 2200 zł
  • Serwis olejowy skrzyni DSG
    Aby skrzynia posłużyła jak najdłużej, należy co ok. 60 tys. km zlecać wymianę oleju.
    Koszt wymiany: od 700 zł
  • Wymiana paska rozrządu w 1.2/1.4 TSI
    Producent szacuje żywotność paska rozrządu na nieco ponad 200 tys. km.
    Koszt wymiany: od 1600 zł
  • Diodowe reflektory
    LED-owych lamp droższych wersji nie naprawia się. Pozostaje zakup nowej lub używanej.
    Koszt używanego reflektora: od 1000 zł

ZALETY I WADY

+ Dynamiczne linie nadwozia, prowadzenie
+ Ogólna trwałość, baza zamienników.
+ Paleta silników, dostępne wersje 4x4.

- Najlepiej wyposażone i relatywnie mocne auta z prywatnych rąk są drogie.
- Wnętrze mniej wyszukane niż w Golfie VII.
- Wysokie koszty niektórych napraw napędu.

WARTO KUPIĆ

Optymalną wersją silnikową dla większości nabywców będzie oszczędna i żwawa 1.4 TSI. Polecamy praktyczne nadwozie kombi.

UWAŻAJ NA

Najsłabsze wersje silnikowe – diesle zwykle pochodzą z flot. Auta benzynowe wcześniej mogły służyć w wypożyczalniach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także