CX-80 to nowy flagowy model w europejskiej gamie Mazdy. Japońskiego SUV-a będzie można kupić w odmianie sześcio- lub siedmiomiejscowej, ze specjalnością zakładu, czyli sześciocylindrowym silnikiem Diesla oraz jako hybrydę plug-in z jednostką benzynową.
Od dłuższego czasu było wiadomo, że europejska oferta Mazdy zostanie wzbogacona o dużego SUV-a, który będzie pełnił rolę najbardziej prestiżowego modelu w gamie tej marki. Teraz ujrzał on światło dzienne – nazywa się CX-80 i jest blisko spokrewniony z CX-60, czyli SUV-em klasy średniej Mazdy.
To, że CX-80 wygląda do środkowego słupka w zasadzie tak samo jak CX-60 nie jest niczym dziwnym, zważywszy iż oba model dzielą rozwiązania techniczne, w tym to najważniejsze, czyli płytę podłogową, nazywaną przez Mazdę dużą platformą. Z założenia silniki są w niej umieszczane wzdłużnie z przodu a podstawowe warianty aut na niej opartych dysponują tylnym napędem.
Podstawowe wymiary CX-80 są następujące: długość 499,5 cm, szerokość 189 cm, wysokość 171 cm. CX-80 zdecydowanie przerasta zatem na długość CX-60, które mierzy 474,5 cm. Owe 25 cm różnicy wynika z wydłużenia rozstawu osi, który w CX-80 wynosi 312 cm i jest wyraźnie większy niż np. w Audi Q7 (300,5 cm) i niemal identyczny jak np. w Audi A8L (312,8 cm).
Dzięki temu można było CX-80 wyposażyć w trzeci rząd siedzeń, do którego dostęp ma być całkiem wygodny za sprawą przesuwanego środkowego rzędu oraz bardzo szerokich drzwi. Mazda zaznacza jednak, że o komfortowej podróży na miejscach zupełnie z tyłu mogą myśleć osoby o wzroście do 1,7 m. CX-80 może mieć w środkowym rzędzie tradycyjną 3-osobową kanapę lub tzw. dwa oddzielne kapitańskie fotele (w wersji z przejściem pomiędzy nimi lub z wygodnym podłokietnikiem).
Bagażnik CX-80 ma pojemność od 258 l (wszystkie siedzenia rozłożone) przez 566-687 l (3. rząd złożony; w zależności od położenia środkowej kanapy) do maksymalnie 1971 l (dwa miejsca, do dachu).
Mazda pozostaje wierna dieslom i także w CX-80 znajdzie się tego typu jednostka. To rzędowy, turbodoładowany silnik o 6 cylindrach i pojemności 3,3 l, wspomagany 48-woltową instalacją mikrohybrydową. Rozwija on 254 KM i 550 Nm, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,4 s oraz prędkość maksymalną 219 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi zaś 5,7-5,8 l/10 km.
Drugą wersją jest hybryda typu plug-in, w której wspólnie pracują silniki benzynowy 2.5 R4 oraz elektryczny dając łącznie 327 KM i 500 Nm. Ten wariant jest dynamiczniejszy, bo 100 km/h uzyskuje w 6,8 s od startu, ale jego prędkość maksymalna jest za to niższa (195 km/h). Akumulator trakcyjny o pojemności 17,8 kWh ma zapewniać 60 km zasięgu w trybie jazdy elektrycznej.
Każda Mazda CX-80 ma napęd na cztery koła oraz 8-biegową automatyczną przekładnię.
Mazda CX-80 będzie oferowana w pięciu wersjach: Exclusive-line, Homura, Takumi, Homura Plus oraz Takumi Plus. Gros wyposażenia opcjonalnego zostało pogrupowane w pakiety. Podano już cenę auta z silnikiem wysokoprężnym 3.3 254 KM. W podstawowej dla CX-80 odmianie Exclusive-line wynosi ona 280 900 zł. Dla porównania CX-60 Exclusive-line 3.3 254 KM 4x4 kosztuje o 26 tys. zł mniej.