Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używany Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer (2013) – test długodystansowy

Używany Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer (2013) – test długodystansowy

Używany Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer (2013) – test długodystansowy

Wymagania w stosunku do tej Astry były bardzo konkretne – ma dzielnie i komfortowo pokonywać spore przebiegi. Do tego względnie niedrogo.

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport z 228 tys. km: start – 44 tys. km, meta – 272 tys. km
  • rok produkcji: 2013
  • obecny przebieg: 272 tys. km
  • obecna wartość: 27 tys. km

Opel Astra J – o modelu

  • lata produkcji: 2009-2018
  • silniki benzynowe: 1.4-2.0 (87-280 KM)
  • silniki Diesla: 1.3-2.0 (95-195 KM)

Niektórzy oczekują od swoich samochodów emocji i oryginalności, ale jednak większość kierowców zwraca uwagę na bezproblemowość czy koszty eksploatacji.

Opel_Astra_J_Sports_Tourer_11

Trwałe materiały, ale zbyt dużo przycisków. Po kabinie nie widać przebiegu. 

Właściciel prezentowanej Astry uwielbia motoryzację, posiada dwa zabytkowe Mercedesy z lat 60., a aktualnie samodzielnie remontuje Porsche 944 Turbo. Jednak, jak mówi, auto, którym jeździ na co dzień, jest dla niego jak przedmiot użytkowy.

W przeszłości pan Piotr użytkował kilka Opli, ostatnio Astrę H z dieslem 1.9 CDTI. Po tym aucie przez trzy lata pokonał prawie 150 tys. km Kią Cee'd 1.6 CRDi, która okazała się wzorcowo niezawodna, ale nie była zbyt wygodna w długich trasach, jakie pokonuje.

Opel_Astra_J_Sports_Tourer_3

Rewelacyjne fotele, bardzo niewygodna regulacja oparcia.

Opel_Astra_J_Sports_Tourer_4

Długie siedzisko, ale niektórzy konkurenci oferują więcej miejsca na nogi.

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: silniki

Z początku planował zastąpić Kię fabrycznie nową Astrą kombi (nazywaną przez producenta Sports Tourer) ze 125-konnym dieslem 1.7 CDTI. Raport z eksploatacji takiego egzemplarza przedstawialiśmy już w 2016 roku. W przypadku tamtego auta właścicielka była zadowolona z dynamiki. Jednak pan Piotr miał zupełnie odmienne zdanie. Mówi, że mimo mocniejszego o 10 KM silnika w stosunku do tego w Kii, Astra była dla niego ociężała i powolna. To w dużym stopniu wina sporej masy tego modelu.

Opel_Astra_J_Sports_Tourer_13

Dynamika jednostki A20DTH jest dobra, ale można oczekiwać więcej. W gamie modelu był też 195-konny diesel.

Udało się jednak znaleźć bardzo dobrze wyposażony egzemplarz z 2-litrowym 165-konnym dieslem. Przez pierwszy rok auto służyło do celów służbowych w salonie Opla i było bardzo intensywnie eksploatowane.

DANE TECHNICZNE 2.0 CDTI
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 165 KM
Maks. moment obrotowy 350 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: obsługa serwisowa

O zakupie Opla zdecydowały kwestie praktyczne. Pan Piotr podróżuje dużo i często, dlatego ogromne znaczenie ma dla niego możliwość szybkiego i sprawnego wykonania przeglądów oraz napraw. Jak mówi, może zdecydowałby się na inną markę, ale kilka ulic od domu jego dobry kolega prowadzi spory warsztat wyspecjalizowany w Oplach. To bardzo ułatwiało eksploatację, na wiele czynności serwisowych nie musiał się nawet umawiać z wyprzedzeniem.

Trudno się dziwić, że ten model cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Nie jest przeładowany elektroniką, ma prostą budowę, a wybór zamienników jest świetny. Jak pokazuje ten egzemplarz, Astra nie boi się większych przebiegów.

Do 200 tys. km Astra nie wymagała zresztą prawie żadnych nadprogramowych wizyt w serwisie. Od czasu do czasu dawał o sobie znać zapychający się filtr sadzy. Gdy auto użytkowano tylko w trasie, problemów nie było. Ale wystarczyło, że Astra spędziła tylko dwa-trzy tygodnie w miejskich korkach i filtr się zapychał. Radzono sobie z tym problemem, wypalając filtr w trybie serwisowym. Jednak przy 212 tys. km trzeba było go zdemontować i oddać firmie specjalizującej się w oczyszczaniu układów DPF.

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: skrzynia biegów

Bardziej we znaki dała się jednak właścicielowi skrzynia biegów. Po pierwsze, drażniła nieprecyzyjna praca lewarka, a drugi bieg wrzucało się z oporem. Po drugie, z czasem zaczęło być słychać pracę jednego z łożysk. W tym modelu nie pracuje jednak okryta złą sławą przekładnia M32, ale bardziej wytrzymała F40. O ile nietrudno znaleźć użytkowników mających zastrzeżenia do jej precyzji, to doniesienia o problemach z łożyskami zdarzają się sporadycznie. Jednak za tę sytuację właściciel wini w dużym stopniu samego siebie.

Opel_Astra_J_Sports_Tourer_16

Skrzynia F40 jest na pewno lepsza od M32, ale nie bezproblemowa.

Warsztat obsługujący Astrę bez problemu przekonał właściciela do zmieniania oleju silnikowego dwa razy częściej niż zaleca producent. Ale pan Piotr nie posłuchał specjalistów, jeśli chodzi o skrzynię biegów. Mimo zaleceń serwisu, z którego korzystał, nie decydował się długo na wymianę środka smarnego w przekładni.

Gdy jednak praca łożysk zaczęła być słyszalna, postanowił mocniej zadbać o auto. Zdecydował się również na profilaktyczną wymianę uszczelki smoka olejowego (newralgiczny element w silnikach A20DTH) oraz sprawdzenie stanu panewek. Na szczęście okazały się one być w bardzo dobrej kondycji. Trzeba też podkreślić, że wymienione łożysko w skrzyni nie było jeszcze mocno słyszalne. Możliwe, że z naprawą można było jeszcze zaczekać, ale właściciel poczytał trochę o skrzyniach M32 i nie miał ochoty sprawdzać, czy w przypadku jego przekładni zaniedbania mogą mieć tak samo poważne konsekwencje.

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: trwałość

Trwałe i bezproblemowe okazało się za to zawieszenie Astry. Co typowe dla tego modelu, dosyć często trzeba było wymieniać przednie tarcze i klocki hamulcowe.

Oprócz łożyska alternatora bezawaryjny okazał się też osprzęt silnika (w tym układ wtryskowy). Jednak według opiekującego się autem serwisu regeneracji będzie wymagała niedługo turbosprężarka. Nie jest ona zaolejona, ale wyraźnie spadła elastyczność Astry przy niższych obrotach i trochę słychać jej pracę.

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: osiągi, prowadzenie, komfort

Inna sprawa, że w ogóle osiągi auta właściciel ocenia przeciętnie. Astra nie jest wolna, ale nawet zaraz po zakupie jej elastyczność nie zachwycała, poniżej 1500 obr./min silnik był ospały jak na nowoczesnego turbodiesla. To w dużym stopniu wina masy auta zbliżającej się do 1600 kg.

Właściciel mówi, że zapewne z tego samego powodu Astra prowadzi się w sposób ociężały i nie daje zbyt wiele satysfakcji z jazdy. Do tego auto jest niezbyt zwrotne, a eksploatację w mieście utrudniają grube słupki A.

Podczas jazdy mogłoby być ciszej, jednak poza tym Astra okazuje się poprawnym modelem.

Za to w trasie Astra rozpieszcza komfortem. Dobrze tłumi nierówności i prowadzi się stabilnie. Co ważne dla właściciela, rewelacyjne okazują się też fotele – są bardzo wygodne i dobrze trzymają ciało. Za to sporo krytyki spada na jakość wygłuszenia kabiny. Już od 130 km/h robi się głośno. Co gorsza, podczas wolnej jazdy i na postoju drażni odgłos pracy wentylacji. Nawet na najniższym biegu jest ona wyraźnie słyszalna.

Mimo kilku wad i wpadek w kwestii jakości Astrze należy się dobra ocena. Jest oszczędna, komfortowa, a koszty obsługi serwisowej są na bardzo rozsądnym poziomie. To w przypadku „przedmiotu użytkowego” najważniejsze.

Opel_Astra_J_Sports_Tourer_6

Foremny bagażnik ma równe 500 l pojemności oraz sporo schowków.

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Bardzo wygodne, dobrze trzymające fotele
  • Trwałe materiały wykończeniowe kabiny
Opel_Astra_J_Sports_Tourer_7

Roleta bagażnika unosi się po otwarciu klapy, to wygodne rozwiązanie. 

To się nam nie podoba

  • Słaba zwrotność
  • Kiepskie wyciszenie

Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
60 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, filtrów powietrza i kabinowego oraz przednich tarcz i klocków hamulcowych. 1590 zł
99 000 km Układ skręcania reflektorów działał nieprawidłowo, jeden z nich wymieniono w ramach gwarancji. 0 zł
107 100 km  Przegląd poza ASO, wymiana przednich tarcz i klocków. 1100 zł
149 800 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, rozrządu, jednej ze świec żarowych oraz kompletu filtrów (w tym filtr paliwa). 1460 zł
184 400 km Przegląd, wymiana oleju w silniku oraz skrzyni biegów, filtrów, przednich amortyzatorów oraz jednego z wahaczy.  2280 zł
201 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtrów powietrza oraz kabinowego i sprzęgła z kołem dwumasowym.  3100 zł
233 900 km Wymiana hałasujących łożysk w skrzyni biegów i naprawa mechanizmu wybieraka. Profilaktycznie wymieniono też uszczelkę smoka olejowego oraz zweryfikowano stan panewek. Po tej operacji wymieniono olej silnikowy.  2820 zł
238 000 km Przegląd, wymiana amortyzatorów tylnych i sprężyn.  900 zł
261 500 km Przegląd, wymiana świec żarowych. 680 zł
SUMA   13 930 zł

Używany Opel Astra 2.0 CDTI Sports Tourer: podsumowanie

Opel_Astra_J_Sports_Tourer_10

Astra w wersji kombi wygląda masywnie i rzeczywiście sporo waży.

Nie jest najbardziej bezawaryjna, nie daje szczególnej frajdy z jazdy i nie jest największa w klasie. Ale Astra jest jednocześnie pozbawiona większych wad, a do tego okazuje się komfortowa i niedroga w eksploatacji. Łatwo ją też kupić w niezłej cenie.

Czytaj także