Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Suzuki Grand Vitara II

Suzuki Grand Vitara II

Suzuki Grand Vitara II

Jeśli ktoś marzy o wygodnym, kompaktowym SUV-ie do miasta, będzie zawiedziony. Grand Vitara to ucywilizowana terenówka.

  • Lata produkcji: 2005-2014
  • Silniki: benz. 1.6-3.2 (106-233 KM), diesle 1.9 (129 KM)
  • Wersje: SUV 3d/5d
  • Długość/rozstaw osi: 403-447/244-264 cm, szerokość/wysokość: 181/169 cm, bagażnik: 3d 185 l, 5d 400-1390 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Tym modelem naprawdę kiepsko się jeździ na co dzień. Jest sztywny, dość głośny i ma krótkie przełożenia ręcznej skrzyni biegów. Komfort jazdy istotnie poprawia skrzynia automatyczna. 3-drzwiowe Vitary mają mikroskopijny bagażnik, a w wersji 1.6 napęd bez reduktora i blokady dyferencjału. Wersja 5d jest znacznie lepiej wyposażona i dzielniejsza w terenie – lepsze wersje mają profesjonalny napęd, który sprawdza się w najtrudniejszym terenie.

Suzuki-Grand-Vitara-II_3

Stylizacja trąci myszką, zaoszczędzono także na jakości tworzyw. Na szczęście montaż jest precyzyjny.

SILNIKI

Wszystkie benzynowe silniki zasługują na uznanie, ponieważ są trwałe. Wybór jest spory, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Do miasta wystarczy 2.0/140 KM, z tym, że konsekwentnie polecamy automat. Jeszcze lepsze, choć bardzo paliwożerne są silniki V6. Jedyny dostępny diesel rozczarowuje. To stary 1.9 dCi od Renault. Ma wysoką kulturę pracy i zapewnia niezłe osiągi, ale nie grzeszy trwałością.

AWARYJNOŚĆ

Obawiać należy się jedynie diesli, które są nieprzewidywalne. Trzeba także uważać, by nie kupić auta zamęczonego w trudnym terenie.

KOSZTY

Ceny aut można zazwyczaj mocno negocjować. Koszty serwisowania zależą od wersji. Najmniej wydaje się na te benzynowe.

SYTUACJA RYNKOWA

W ogłoszeniach przeważają diesle. Na jedno auto z silnikiem benzynowym przypadają trzy na olej napędowy.

Suzuki-Grand-Vitara-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • To konstrukcyjny dinozaur – karoserię wzmocniono ramą. W połączeniu z profesjonalnym napędem 4x4 w wersji 5d auto jest prawdziwą terenówką a nie groźnie wyglądającą „bulwarówką”. 
  • Jeśli budżet na to pozwala, lepiej kupić auto po liftingu (po 2008 r.) ponieważ będzie bardziej dopracowane.
  • Wszystkie wersje benzynowe mają łańcuch rozrządu. Tylko w dieslu zastosowano pasek.

CENY

15 000 zł – Najtańsze samochody. Zwykle do napraw lub z zajeżdżonym silnikiem wysokoprężnym.
30 000 zł – Szeroki wybór samochodów w przedziale od 25 do 35 tys. zł. Sporo egzemplarzy z polskich salonów.
50 000 zł – Egzemplarze z końcówki produkcji. Często z kompletnym wyposażeniem i poniżej 100 tys. km przebiegu.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 16V (3d) 2.0 16V 2.4 16V 2.7 V6 3.2 V6 1.9 DDiS
Pojemność skokowa 1586 cm3 1995 cm3 2393 cm3 2736 cm3 3195 cm3 1870 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Moc maks. 106 KM 140 KM 169 KM 185 KM 233 KM 129 KM
Maks. moment obr. 145 Nm 183 Nm 227 Nm 250 Nm 291 Nm 300 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,4 s 12,5 s 11,7 s 9,7 s 9,3 s 13,2 s
Prędkość maks. 160 km/h 175 km/h 185 km/h 185 km/h 200 km/h 170 km/h

HISTORIA MODELU

2005 premiera Grand Vitary w wersji 3-drzwiowej i przedłużonej, 5-drzwiowej 
2008 subtelny lifting, ofertę uzupełnia topowe 3.2 V6, zauważalna poprawa jakości
2010 wycofanie z oferty diesla
2012 nieznaczna kuracja odmładzająca
2015 Grand Vitarę zastępuje nowa Vitara

Suzuki-Vitara_5

Suzuki Vitara

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie turbosprężarek w dieslu 
    Jednym ze słabszych elementów osprzętu diesla 1.9 DDiS okazują się turbosprężarki.
    Koszt regeneracji: od 1500 zł 
  • Słabe zabezpieczenie antykorozyjne 
    Rdzawe wykwity pojawiają się na podwoziu, tylnej klapie czy w okolicach uszczelek drzwi.
    Koszt lakierowania: od 600 zł/element 
  • Zatykający się filtr sadzy 
    W dieslu używanym wyłącznie w mieście trzeba przygotować się na regenerację DPF.
    Koszt regeneracji: od 500 zł 
  • Wycieki oleju z zespołu napędowego 
    Jednym z miejsc, z których może sączyć się olej, jest obudowa przedniego dyferencjału.
    Koszt naprawy: od 400 zł

ZALETY I WADY

+ Trwałe silniki benzynowe.
+ Duża dzielność w terenie.
+ Niewielka awaryjność i wysoka trwałość ogólna. 

- Przeciętne osiągi i wysokie zużycie paliwa wszystkich wersji benzynowych.
- Mały bagażnik (raczej wyklucza montaż LPG).
- Dosyć ociężałe prowadzenie.

WARTO KUPIĆ 

Polecamy wszystkie wersje benzynowe. Do terenu lepsze będą „manuale”. W mieście lepiej sprawdzają się automaty.

UWAŻAJ NA 

Wybór diesla zawsze będzie okupiony pewnym ryzykiem. Z dystansem należy także podchodzić do aut z USA.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 4/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także