Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jadące Renault Espace

Używane Renault Espace IV z przebiegiem 244 tys. km: wielkie, niedrogie… i nie stwarza większych problemów. Raport z testu długodystansowego

Używane Renault Espace IV z przebiegiem 244 tys. km: wielkie, niedrogie… i nie stwarza większych problemów. Raport z testu długodystansowego

Następca silników 1.9 oraz 2.2 dCi okazał się zaskakująco dopracowany. I doskonale pasuje do dużego francuskiego minivana, którego nie da się pomylić z rywalami. Zobacz, jak Renault Espace 2.0 dCi spisywało się w trakcie długiej eksploatacji.

Renault Espace 2.0 dCi: egzemplarz w teście

uzywany renault espace_przebieg

  • Obecny przebieg: 244 tys. km
  • Rok produkcji: 2009
  • Szczegółowy raport ze 133 tys. km: start – 111 tys. km, meta – 244 tys. km
  • Obecna wartość: 21 tys. zł

Renault Espace IV (JK): o modelu

  • W produkcji: 2002-2014 r.
  • Silniki benzynowe: 2.0-3.5 (136-241 KM)
  • Silniki Diesla: 1.9-3.0 (120-177 KM)

Jedni wychodzą z założenia, że lepiej zamontować od czasu do czasu box dachowy i pakować się z głową, niż na co dzień wozić „powietrze” w dużym aucie. Inni wręcz przeciwnie – nawet jeśli przestronność sporego samochodu ma być wykorzystana raz w roku, wolą tą przestronnością dysponować.

Pan Michał, właściciel Espace z naszych zdjęć, należy do tej drugiej grupy. Ale zastrzega, że na co dzień mało korzysta z auta, a do tego wraz z partnerką posiada też miejskiego Opla Corsę. 

Renault Espace IV: auto na wyjazdy

Renault Espace zostało więc w tym przypadku kupione głównie z myślą o rodzinnych wyjazdach. Pierwotnie pan Michał rozglądał się za autem klasy średniej. Ale gdy w kilku modelach z nadwoziem kombi sprawdził, ile miejsca pozostaje po włożeniu do bagażnika dwóch dziecięcych wózków, zwrócił swoją uwagę na pojemniejsze samochody.

Renault Espace IV: pochodzenie modelu

Espace czwartej generacji jest zarazem pierwszym stworzonym od podstaw przez Renault. Trzy poprzednie zaprojektowała i produkowała firma Matra. Mimo długiego rynkowego stażu Espace IV do końca produkcji był jednym z liderów w dziedzinie bezpieczeństwa. Jednak wczesne egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi (sprzed 2006 r.) trapiło dużo usterek. Ciężko polecić jednostki 1.9, 2.2 i 3.0 dCi. Nie trzeba za to obawiać się nawet najstarszych benzynowych wersji 2.0, zarówno wolnossącej, jak i doładowanej. To świetne, trwałe jednostki.

Pomysł na zainteresowanie się Espace z dwulitrowym dieslem panu Michałowi podsunął kolega użytkujący Lagunę III z takim właśnie silnikiem. Auto miało już 160 tys. km przebiegu i było zupełnie bezproblemowe. Po obejrzeniu kilku egzemplarzy Espace pan Michał zdecydował się na sprowadzony ze Szwajcarii. Bezwypadkowy, z porządnie udokumentowaną historią serwisu i – co ważne dla nowego nabywcy – automatyczną skrzynią biegów.

Używane Renault Espace IV: doświadczenia na co dzień

Właściciel bardzo ceni sobie przestronność Espace podczas pakowania się na rodzinne podróże. Demontuje wówczas jeden z tylnych foteli. Ale jak mówi, nie jest to przyjemne, i zazdrości trochę użytkownikom kilku konkurencyjnych minivanów, w których fotele tylnego rzędu można schować w podłogę. Albo przynajmniej są lżejsze.

Gabaryty Espace mogą być dla niektórych kierowców odstraszające, ale pan Michał chwali zwrotność auta i widoczność z kabiny. Te cechy w połączeniu ze sprawnymi czujnikami parkowania sprawiają, że nawet w ciasnych miejscach Espace potrafio się odnaleźć. Szkoda tylko, że lusterka boczne są tak niewielkie.

Wysoko oceniony został też komfort jazdy. Renault dobrze tłumi nierówności i „płynie” po drodze. Ma to jednak swoją cenę. Próby szybkiego pokonywania ostrych zakrętów kończą się bardzo mocnymi przechyłami nadwozia. Ale łagodniejsze łuki na trasach szybkiego ruchu auto przejeżdża stabilnie.

Używane Renault Espace IV: co sprawiło problemy?

Trwałość układu jezdnego okazała się niezła. Zdecydowanie więcej uwagi trzeba było poświęcić przedniej osi. Wymieniono amortyzatory, których tłumienie mieściło się w dopuszczalnej normie, ale postukiwały na nierównościach. Poza tym wymieniono wahacze i końcówki drążków. Te ostatnie dwa razy. Tylna belka to proste i trwałe rozwiązanie, ale w Espace IV generacji dość często pęka poprzeczny drążek reakcyjny. Niestety taki problem wystąpił też w tym egzemplarzu, na szczęście blisko od domu, a nie np. podczas jednego z wyjazdów do Chorwacji.

Właściciel więcej uwag ma jednak do układu hamulcowego. Espace zatrzymuje się sprawnie, ale przednie tarcze często ulegały skrzywieniu. Pan Michał zlecił nawet regenerację zacisków, ale niewiele to pomogło. Koszty serwisu układu hamulcowego podnosi też fakt, że tylne tarcze są zintegrowane z piastami. Według właściciela warto wybierać tarcze najbardziej renomowanych producentów, takie produkty znacznie rzadziej się wykrzywiają.

Następnym elementem Espace, jakiego pan Michał nie zachwala, są karty zastępujące kluczyki. Właściciel miewał problemy zarówno z otworzeniem auta, jak i odpalaniem silnika. Poleca zawsze mieć w zapasie przynajmniej jedną w pełni sprawną kartę i zabierać ją na dalsze wyjazdy.

Poza tym problemy sprawiła też pompa układu ABS. Początkowo właściciel szukał używanej części, ale obawiał się, że za chwilę problem się powtórzy. Okazało się jednak, że są specjaliści regenerujący pompy. Koszt takiej operacji wyniósł 450 zł, a używane pompy kosztują od 250 do 500 zł.

Używany Renault Espace IV: problem z diagnozą

Przy 210 tys. km przebiegu pojawił się kłopot – auto zaczęło tracić moc. Początkowo jedynie na moment, ale problem się nasilał. Na początku Espace trafiło do mechanika, do którego było blisko. Ten po odczytaniu błędów umył zawór EGR. Po tym pojawiły się nowe błędy, więc mechanik stwierdził, że winny jest układ elektryczny. Wymienił akumulator i alternator. Skutki były żadne.

Espace trafiło do polecanego specjalisty od aut francuskich. Ten od razu stwierdził, że mycie zaworu EGR w przypadku tego silnika prawie nigdy nie przynosi rezultatów. Zaczęto od wypalenia filtra FAP, bo – jak się okazało – był zapchany. Oczyszczono kolektor dolotowy, wymieniono na nowe zawór EGR i przepływomierz. To skutecznie zakończyło problemy. Nie pierwszy raz potwierdza się zasada, że lepiej od razu jechać do lepszego „speca”. Nawet jeśli jest droższy.

Używane Renault Espace IV: wnętrze i wykończenie

Przestronna, mocno przeszklona kabina i ascetyczna tablica przyrządów robią, mimo wieku Espace, niezwykłe wrażenie. Do umieszczonych centralnie zegarów czy paneli klimatyzacji na drzwiach można się przyzwyczaić, ale ukryte w schowku na środku radio to niezbyt funkcjonalne rozwiązanie.

Plastiki w kabinie nie są zbyt szlachetne, po niektórych widać już wiek. Ale na nierównościach w kabinie jest cicho. Niestety foteli drugiego rzędu nie chowa się w podłogę. Do tego trzeba mieć sporo siły, żeby je wyjąć. Dobre okazuje się wyciszenie kabiny. Mimo sporej kubatury wnętrze Espace latem można szybko schłodzić, zimą w tym egzemplarzu pomaga Webasto.

  • Mnóstwo miejsca, ale fotele trzeba niestety demontować, gdy chce się przewieźć coś większego.

Ocena: 4/5

Używane Renault Espace IV: silniki, dynamika, spalanie

uzywany renault espace_silnik
Trwałość silnika jest wysoka, ale dostęp do niego dość utrudniony. 

Nie warto wrzucać wszystkich silników z oznaczeniem dCi do jednego worka. Jednostka 2.0 (M9R) cieszy się dobrą opinią. Na problemy narażone są jedynie egzemplarze, w których olej wymieniano co 30 tys. km. W większości Espace z tym silnikiem nie ma problemów z trwałością układu napędu rozrządu (pracuje tutaj łańcuch).

Dynamika najmocniejszej wersji 2.0 dCi jest wystarczająca dla rodzinnego vana. Spalanie w olbrzymim stopniu zależy od stylu jazdy. Wyraźnie rośnie przy większych prędkościach na autostradach. Kultura pracy jest niezła, wyciszenie też, silnik szybko się nagrzewa.

Dane techniczne 2.0 dCi
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 173 KM/3750
Maks. moment obrotowy 360 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 204 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km
  • Bardzo dobry wybór do Espace. W tym przypadku nie trzeba bać się większych przebiegów. 

Ocena: 5/5

Używane Renault Espace IV: ocena mechanika po przeglądzie

uzywany renault espace_przeglad

Już od lat auta francuskie uchodzą za należące do najlepiej zabezpieczonych przed korozją na rynku, więc nie spodziewaliśmy się niczego niepokojącego. Ale Espace zrobiło jeszcze lepsze wrażenie, niż zakładaliśmy. Płyta podłogowa, progi, elementy układu jezdnego – wszystko wygląda jak w trzy razy młodszym aucie. Zawieszenie nie ma luzów. Znaleźliśmy jednak ślady wycieku oleju, wstępna diagnoza wskazuje na uszczelniacz od strony skrzyni. Diagnostyka elektroniczna też wypadła dobrze.

  • Wzorowy stan blacharski. W przypadku starszych Espace tej generacji słychać czasami o początkach korozji, ale egzemplarze po pierwszym liftingu są w tej kategorii świetne. Jedyny problem tego auta to wyciek oleju z jednostki napędowej. 

Ocena: 4/5

Używane Renault Espace IV: trwałość, typowe usterki

Jednostka napędowa zasługuje na bardzo wysoką ocenę. Dotąd oryginalne są wtryskiwacze i turbosprężarka, a zużycie oleju jest nieduże. Bezproblemowy okazał się napęd rozrządu (łańcuch). Czasami dochodzi jedynie do wycieków. Za to trwałością w tym ciężkim aucie nie grzeszy układ hamulcowy, przeciętne jest przednie zawieszenie. Psują się karty i ich gniazdo w aucie. Automatyczna skrzynia Jatco jest z kolei bezproblemowa, trzeba w niej tylko zmieniać olej.

  • Odmiana 2.0 dCi jest w tym modelu nieporównywalnie lepsza od starszych diesli 1.9 i 2.2. 

Ocena: 4/5

Używane Renault Espace IV: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Wysoki komfort jazdy, dobre tłumienie nierówności
  • Uchylna szyba w klapie
  • Niezłe wyciszenie
uzywany renault espace_skladane fotele

Foteli nie można schować w podłodze, trzeba je wyjąć, jeśli chce się uzyskać płaską powierzchnię.

To się nam nie podoba

  • Tylne fotele nie chowają się w podłodze, do tego są ciężkie
  • Automatyczna skrzynia czasami jest dość ospała
  • Funkcjonalność jest wysoka, ale do perfekcji trochę brakuje. Długie podróże to żywioł Espace.

Ocena: 4/5

Używane Renault Espace IV: sytuacja rynkowa

Tę generację produkowano aż 12 lat, stąd duży rozrzut cen. Poszukiwane wersje benzynowe to jedynie 1/3 ofert. Czasami można natknąć się na 3.5 V6, ale nie są one są droższe niż lubiane 2.0 turbo. Wersje benzynowe często mają LPG. Diesle 1.9, 2.2 i 3.0 bardzo trudno sprzedać. 

Orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
Ceny Na co można liczyć?
7000-10 000 Niepolecane diesle 1.9 oraz 2.2 dCi lub benzynowe wersje 2.0 ze sporymi przebiegami.
17 000-22 000 Dobry budżet na udane benzynowe 2.0 turbo z bogatym wyposażeniem z lat 2007-2009.
30 000-40 000 Roczniki 2013-2014, sporo najmocniejszych wersji 2.0 dCi z automatycznymi skrzyniami.
  • Mało aut krajowych. Benzynowe 2.0 turbo są poszukiwane. Sporo aut ma duże przebiegi.

Ocena: 3/5

Używane Renault Espace IV: zestawienie kosztów

Najważniejsze czynności serwisowe
Data Przebieg Opis czynności Koszt
1.12.2014 114 000 km Wymiana pogiętych przednich tarcz i klocków hamulcowych. 920 zł
1.03.2015 131 000 km Naprawa jednej z kart pełniących funkcję kluczyka. 200 zł
1.01.2016 144 000 km Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych. Tarcze znowu były pogięte i biły przy hamowaniu. Najpierw je przetoczono, ale problem powrócił. Przy okazji wymiany na nowe zregenerowano wszystkie zaciski hamulcowe, wymieniono płyn hamulcowy. 1700 zł
1.11.2016 152 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, oleju w skrzyni automatycznej, filtrów. Wymieniono też koło pasowe i pasek osprzętu. 2340 zł
1.02.2019 189 000 km Naprawa czytnika kart i jednej z kart systemu bezkluczykowego. Wymieniono też obudowy kart. 600 zł
1.12.2019 201 000 km Wymiana przednich wahaczy, sworzni, amortyzatorów i końcówek drążków kierowniczych. 2100 zł
1.09.2020 210 000 km Problem braku mocy. Wyczyszczono przepływomierz i zawór EGR. Nie przyniosło to rezultatu, pojawiły się następne błędy. Mechanik stwierdził, że przyczyną są problemy z napięciem. Wymieniono alternator i akumulator, ale niczego to nie poprawiło. 1400 zł
1.10.2020 211 000 km Następny serwis wymienił zawór EGR, przepływomierz i wypalił w trybie serwisowym FAP. Oczyszczono też kolektor dolotowy z nagaru. Problemy natychmiast zniknęły. 2400 zł
1.04.2021 219 000 km Wymiana pękniętego drążka reakcyjnego tylnej osi. 850 zł
1.12.2021 224 000 km Wymiana klocków hamulcowych na przedniej osi oraz tarcz i klocków na osi tylnej (tylne tarcze są zintegrowane z piastami). 1100 zł
1.08.2022 231 000 km Regeneracja pompy ABS-u. 450 zł
1.02.2023 237 000 km Wymiana oleju w automatycznej skrzyni. 650 zł
Suma wydatków     14 710 zł

Używane Renault Espace IV: rywale rynkowi 

Chrysler Grand Voyager 2008-2016 r. 

  • Ceny: od 22 tys. zł

uzywany renault espace_rywal chrysler grand voyager

Komfortowy i przestronny minivan (rozstaw osi 308 cm), co dla niektórych ważne – z odsuwanymi tylnymi drzwiami. Od 2011 do 2014 sprzedawany w Europie jako Lancia, w USA był też oferowany jako Volkswagen Routan. Fotele tylnych rzędów chowają się w podłogę. Diesel 2.8 nie jest zły, ale benzynowe V6 dobrze współpracują z LPG i mogą być tańsze w eksploatacji. Zdarzają się problemy z automatycznymi skrzyniami biegów. 

Ford Galaxy 2006-2014 r. 

  • Ceny: od 14 tys. zł

uzywany renault espace_rywal ford galaxy

Ta generacja nie ma już nic wspólnego z Volkswagenem Sharanem. Galaxy może mieć 5 lub 7 miejsc. Uchodzi za całkiem bezawaryjny model i na tle innych vanów dobrze się prowadzi. Najpopularniejsze są 2-litrowe diesle. I dobrze, to udane jednostki. Nie oferowano w Galaxy doładowanego pięciocylindrowego silnika benzynowego Volvo. Ten można znaleźć tylko w spokrewnionym, bardziej dynamicznym S-Maxie. 

PODSUMOWANIE

uzywany renault espace_tyl

Dużego minivana Renault można już kupić naprawdę tanio. Nie jest ideałem pod względem funkcjonalności, ale oferuje przestronność, świetny komfort jazdy i udane skrzynie automatyczne. Do tego nie ma problemów blacharskich. Warto tylko pozostać przy opisywanej wersji wysokoprężnej lub wybrać odmiany benzynowe. 

Ocena końcowa: 4/5

Czytaj także