Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
samochody w warsztacie

Jaki jest stan aut używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy?

Jaki jest stan aut używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy?

Ponad 95% używanych aut sprowadzonych z USA do Polski było wcześniej uszkodzonych, z Niemiec – niemal 90%. Nadal problemem jest cofanie przebiegu. O czym jeszcze mówią statystyki obejmujące kraje, z których Polacy chętnie ściągają auta używane?

  • Cofanie licznika w używanych samochodach wciąż jest powszechne
  • Jeszcze większym problemem okazuje się wypadkowa przeszłość aut

Polski rynek wtórny stoi używanymi samochodami z importu. Czy są one idealne? Nie. Trzeba pamiętać, że nawet w zamożnych społeczeństwach kierowcy muszą mieć realny powód, by pozbyć się swojego pojazdu. Mogą być nim np. związane z emisją obciążenia podatkowe, ale znacznie częstszym scenariuszem okazują się po prostu koszty napraw – czy to bieżących, czy powypadkowych.

Osoby lub firmy zajmujące się handlem i sprowadzeniem używanych pojazdów chcą wypracować zysk, czego nie ułatwiają wydatki związane z prowadzeniem działalności (czyli m.in. podatki) oraz rosnące koszty transportu. Niestety sprawdzonym i stosowanym od lat sposobem maksymalizacji zysku jest tuszowanie prawdziwej przeszłości pojazdów – w tym faktycznego przebiegu czy wypadkowości.

CarVertical opublikował raport, w którym stara się odpowiedzieć na pytanie, jak duża jest skala tego problemu. Okazuje się, że prawdopodobieństwo zakupu samochodu po przejściach blacharskich jest nieporównywalnie wyższe niż pojazdu z „przekręconym” licznikiem.

Sama naprawa nie jest niczym złym, jeżeli została rzetelnie przeprowadzona. Zatajanie informacji na jej temat podnosi jednak rynkową wartość pojazdu. W efekcie kupujący, który przez podpisaniem umowy nie zleci lub samodzielnie nie sprawdzi kompleksowo auta – przepłaci. Różnica w cenie bezwypadkowego i powypadkowego samochodu zależy od rozmiarów szkody czy unikalności pojazdu.

Skala ryzyka związana z zakupem sprowadzonego używanego samochodu

Pochodzenie pojazdu nie gwarantuje „czystej” przeszłości. Z raportu CarVertical wynika jednak, że rozmiary szkód w przypadku samochodów sprowadzanych z Włoch czy Belgii są relatywnie małe – mogą to być uszkodzenia powstałe podczas stłuczek czy manewrowania w ciasnych ulicach.

„Liderem” jeśli chodzi nie tylko o średnią wartość szkody, ale też udział aut powypadkowych w importowanej puli są Stany Zjednoczone – to aż ponad 95%. Za to to właśnie zza oceanu sprowadzamy auta o średnio najniższym wieku, a – co za tym idzie – o najniższym przebiegu. Z drugiej jednak strony, z pięciu porównywanych państw to właśnie z USA sprowadzanych jest najwięcej samochodów z cofniętym licznikiem (13,03%). 

Kraj pochodzenia Import w 2023 r. Średni wiek auta Średni przebieg Procent aut z cofniętym licznikiem Średnia wartość cofnięcia licznika Procent aut powypadkowych Średnia wartość szkody
Niemcy 422 293 szt. 12 lat 195 271 km 6,73% 86 768 km 89,27% 6158 euro
USA 46 066 szt. 9 lat 121 003 km 13,03% 49 467 km 95,40% 6696 euro
Francja 93 246 szt. 11 lat 163 843 km 6,27% 79 354 km 78,92% 6256 euro
Belgia 56 848 szt. 12 lat 205 997 km 6,52% 91 036 km 92,78% 4518 euro
Włochy 22 656 szt. 13 lat 210 036 km 10,41% 86 842 km 38,56% 4540 euro

Czytaj także