Sensacyjny ranking awaryjności

Poniedziałek, 4 lutego 2013 (09:00)

Jeżeli nie masz zaufania do niemieckich raportów usterkowości samochodów, zobacz ranking brytyjski. To zupełnie inne spojrzenie na kwestię awaryjności. Oto najczęstsze usterki oraz rzeczywiste czasy i koszty napraw aż 352 modeli aut w 11 klasach.

Zdjęcie

Dla kierowcy liczy się nie tylko awaryjność samochodu. Ważne są też koszty napraw. /Motor
Dla kierowcy liczy się nie tylko awaryjność samochodu. Ważne są też koszty napraw.
/Motor

Wadą niemieckich rankingów awaryjności, np. TÜV, jest to, że szeregują auta według liczby niedomagań wykrytych podczas badania technicznego, abstrahując od rzeczywistych kosztów napraw. Trudno też uznać zużyte klocki hamulcowe za poważną wadę modelu. To raczej efekt niedopatrzenia właściciela.

Reklama

Mankamentów tych pozbawiony jest ranking angielskiej firmy Warranty Direct. Jest to ubezpieczyciel, u którego kierowcy mogą wykupić polisę będącą rodzajem przedłużonej gwarancji. Gdy auto się zepsuje, właściciel wykonuje jeden telefon i naprawą martwi się firma ubezpieczeniowa. Dla powodzenia tego biznesu kluczowe znaczenie ma oszacowanie ryzyka usterek i wydatków na naprawy. Stąd wyniki rankingu wiernie oddają kosztowność i uciążliwość eksploatacji auta. To daleko doskonalszy sposób oceniania szeroko pojętej awaryjności samochodów niż prezentowany przez wyniki niemieckich raportów TÜV, Dekra czy GTÜ. Stąd też i dość istotne przetasowania w stosunku do list promowanych przez naszych zachodnich sąsiadów.

Nie tylko ryzyko, ale i koszt

Cóż statystycznemu kierowcy po informacji, że np. Subaru Impreza jest autem mało awaryjnym, skoro jedna naprawa potrafi solidnie nadwyrężyć budżet właściciela? Dlatego w zestawieniu Warranty Direct zamiast prostego szacowania ryzyka awarii, określono tzw. indeksy awaryjności. Uwzględniają one częstotliwość występowania usterek danego modelu, średnie koszty naprawy oraz czas wyłączenia z ruchu z powodu konieczności remontu.

Wynik dla danego modelu określa rzeczywiste ryzyko poniesienia dużych kosztów z tytułu obsługi technicznej auta. Jest to najlepszy ze stosowanych rankingów opisujących awaryjność modeli samochodów.

Anglia a sprawa polska

Ponieważ zestawienie stworzone jest w oparciu o dane z rynku angielskiego, pojawić się może pytanie o adekwatność wyników dla naszych warunków. Okazuje się, że w dzisiejszych realiach, gdy wielu producentów ma ogólnoeuropejskie cenniki części, koszty typowych napraw nie będą się znacząco różnić. Wychodząc z tego założenia, przeliczyliśmy podawane w zestawieniu średnie koszty napraw na złotówki, po obowiązującym 28 stycznia kursie funta (4,90 zł). Rozpiętość kosztów napraw - od 360 zł w przypadku Opla Agili do 4900 zł dla Porsche Boxstera - wydaje się potwierdzać prawidłowość przyjętych założeń.

Ciekawe wnioski

W zestawieniu wyników producentów najkorzystniej wypadają tacy wytwórcy, jak Daihatsu, Suzuki, Honda, Chevrolet i Toyota. Oznacza to, że wybierając model jednej z tych firm ponosi się statystycznie najmniejsze ryzyko trafienia na kosztowne awarie. Jednocześnie najniższe koszty napraw mają Suzuki, Chevrolet, Fiat, Renault i Peugeot.

Na szarym końcu listy firm, uszeregowanych według indeksu awaryjności, plasują się natomiast Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Porsche i Land Rover. Z kolei w zestawieniu kosztów napraw ostatnia piątka to Subaru, Mercedes, Jeep, Audi oraz Porsche.

Wyniki zdają się potwierdzać obiegową opinię wielu mechaników o tym, że najmniej awaryjne są auta dalekowschodnie, a w kategorii niskich kosztów napraw mocną pozycję mają niektóre modele francuskie.

Zapraszamy do głębszej analizy raportu, gdyż można z niego wyczytać wiele ciekawych informacji na temat usterkowości, których nie dostarczą zestawienia niemieckich firm.

Źródło danych

Prezentowane zestawienie jest opracowaniem danych z raportu angielskiej firmy Warranty Direct. Zajmuje się ona między innymi ubezpieczeniem samochodów od skutków usterek. Oferowane są różne pakiety polis, które można przyrównać do przedłużonej gwarancji na samochód. Do raportu wykorzystano dane na temat awaryjności, kosztów i czasów napraw, zbierane w trakcie obsługi wielu tysięcy samochodów. Więcej informacji można znaleźć na stronie Warranty Direct.

Co oznacza indeks awaryjności

Indeks awaryjności to wartość wyliczona w oparciu o częstotliwość awarii danego modelu, średni koszt jego napraw oraz czas wyłączenia z ruchu, niezbędny do usunięcia usterki. Średnia wartość indeksu awaryjności dla wszystkich przebadanych aut wynosi 100. Im wyższy indeks danego modelu, tym wynik modelu jest gorszy (większe ryzyko awarii, wyższe koszty naprawy).

Poniżej prezentujemy 25 najlepszych i najgorszych modeli w rankingu, a także zestawienie najbardziej godnych zaufania marek oraz kosztów napraw dla każdej z nich. Pełne zestawienie 352 modeli aut w 11 klasach z informacją o najbardziej awaryjnych podzespołach oraz średnich kosztach napraw - w najnowszym "Motorze" (6/2013).

Najlepsze 25 modeli

Poz.Marka
model
Lata
produkcji
Indeks
awaryjności
1Ford Fiesta2008-6
2Mitsubishi Lancer2005-20087
3Opel Agila2000-20087
4Suzuki Alto1997-20069
5Toyota Aygo2005-14
6Toyota Yaris1999-200314
7Volvo S401996-200416
8Honda HR-V1998-200618
9Citroen Saxo1997-200519
10Mazda MX-52005-19
11Honda Jazz2001-200820
12Skoda Fabia2007-22
13Mazda MX-51998-200522
14BMW Z32000-201022
15Hundai Getz2002-200923
16Toyota Auris2007-25
17Ford Fiesta1995-200225
18Peugeot 1072005-25
19Seat Ibiza2006-200925
20Mazda Premacy1999-200425
21Hyundai Coupe2002-200726
22Kia Picanto2004-26
23Mercedes klasy E2006-27
24Toyota Yaris2006-28
25MCC Smart2003-201028

Najgorsze 25 modeli

Poz.Marka
model
Lata
produkcji
Indeks
awaryjności
328Alfa Romeo 1472001-2009304
329BMW X52000-2007317
330BMW serii 72001-2008329
331BMW M32007-329
332Mercedes Viano2005-332
333Land Rover Freelander2000-2003334
334Subaru Impreza1993-2003336
335Renault Espace2002-343
336Range Rover1994-2002346
337Mercedes klasy S1991-2002349
338Chrysler Voyager2004-2010362
339Chrysler Voyager2001-2010367
340Audi Q72006-372
341Porsche Boxster1996-2004384
342Audi A81994-2002392
343Jeep Grand Cherokee1999-2005405
344Mercedes klasy R2006-422
345Mercedes klasy S1999-2006425
346Range Rover2002-431
347Audi A6 Allroad2000-2005489
348Mercedes CL2000-2007530
349Mercedes SL2002-540
350Mercedes V-Class1996-2004576
351BMW M52004-2011665
352Audi RS62002-2011999

Ranking marek: która jest najbardziej godna zaufania

Jeżeli miarą poziomu zaufania miałaby być wypadkowa niskiej awaryjności i ograniczonych kosztów napraw, to indeks awaryjności w odniesieniu do producentów jest miarodajną oceną. Jak widać, pierwsze osiem miejsc zajmują marki dalekowschodnie, natomiast w ostatniej dziesiątce są cztery niemieckie marki premium.
Poz.MarkaIndeks awaryjności
1Daihatsu26
2Suzuki39
3Honda40
4Chevrolet69
5Toyota69
6Hyundai75
7Lexus82
8Mazda88
9Ford90
10Skoda91
11Mitsubishi94
12Subaru95
13Citroen98
14Nissan98
15Kia99
16Peugeot99
17Fiat100
18Daewoo103
19Smart119
20Seat122
21Opel123
22SsangYong134
23Volkswagen134
24Renault138
25Mini141
26Rover152
27Saab161
28Volvo162
29BMW170
30MG184
31Jaguar184
32Mercedes213
33Audi225
34Chrysler227
35Jeep242
36Alfa Romeo248
37Porsche299
38Land Rover306

Ranking marek: wydatki ponoszone na naprawy

Według rankingu Warranty Direct, najniższymi kosztami napraw mogą pochwalić się tanie marki dalekowschodnie (Suzuki i Chevrolet) oraz Fiat, Peugeot i Renault. Bezpośrednio przekłada się to na osiąganie przez nie lepszych indeksów awaryjności.
1Suzuki1170 zł
2Chevrolet1291 zł
3Fiat1302 zł
4Renault1309 zł
5Peugeot1365 zł
6Smart1384 zł
7Ford1390 zł
8Daewoo1393 zł
9Skoda1406 zł
10Seat1412 zł
11SsangYong1446 zł
12Citroen1456 zł
13Opel1512 zł
14Hyundai1522 zł
15Daihatsu1539 zł
16Saab1599 zł
17Volkswagen1644 zł
18Honda1679 zł
19Kia1794 zł
20Rover1827 zł
21Nissan1870 zł
22Mini1888 zł
23Alfa Romeo1922 zł
24Toyota1939 zł
25Volvo1963 zł
26Lexus1975 zł
27MG2029 zł
28Chrysler2038 zł
29BMW2056 zł
30Mazda2103 zł
31Land Rover2113 zł
32Jaguar2113 zł
33Mitsubishi2153 zł
34Subaru2245 zł
35Mercedes2309 zł
36Jeep2321 zł
37Audi2493 zł
38Porsche3552 zł

Podsumowanie

Ranking awaryjności Warranty Direct obala tezy dotyczące niezawodności wielu aut niemieckich, płynące z raportów TÜV, DEKRA czy GTÜ. To głównie efekt uwzględnienia wpływu kosztów napraw samochodów w indeksach awaryjności modeli. Dzięki temu stosunkowo wysoko ocenione zostały pojazdy francuskie, które przeciętną awaryjność rekompensują niewygórowanymi cenami części. Zestawienie potwierdza jednocześnie wysokie notowania wielu modeli japońskich.

Opr.: F. Bistroń

Badanie techniczne - to nie przejdzie na przeglądzie - FORMALNOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Raporty awaryjności

Zobacz również