Używane Renault Scenic 1.6 (2000)

Wtorek, 15 stycznia 2013 (14:15)

Kilkunastoletnie auto francuskie z „automatem”: czy to przepis na plagę awarii? Odpowiedź brzmi: nie, ale pewnym typowym przypadłościom zapobiec się nie da.

Zdjęcie

Trochę rdzewieje, trochę psuje się w nim elektryka, ale Scenic nigdy jeszcze nie zawiódł na drodze. /Motor
Trochę rdzewieje, trochę psuje się w nim elektryka, ale Scenic nigdy jeszcze nie zawiódł na drodze.
/Motor

Na wieść o tym, że ktoś chce kupić Scenica pierwszej generacji z automatyczną skrzynią biegów, przeciętny "znawca" rozprawiający o motoryzacji przy rodzinnym obiedzie krzyknie z przerażenia, że ten samochód będzie więcej stał u mechanika niż jeździł.

Reklama

Na szczęście nie wszyscy słuchają "wszechwiedzących" i wiedzą, że od pochodzenia pojazdu znacznie ważniejszy jest stan techniczny. A 12-letnie Renault, choć trudno spodziewać się, że będzie ideałem, może okazać się bardzo tanim w utrzymaniu i komfortowym pojazdem do dojazdów do pracy.

Pańskie oko...

Ewa kupiła Megane dwa lata temu za 11 tys. zł. Samochód został sprowadzony z Niemiec i zarejestrowany w Polsce przez właściciela autokomisu.

Początkowo wystawiano go za 14 tys. zł, ale po negocjacjach cenę udało się znacząco obniżyć - na benzynowego Scenica z "automatem" chętnych było niewielu. Stan licznika wynosił 180 tys. km, czyli mniej więcej tyle, ile ma większość sprowadzanych do Polski samochodów. Nikt nawet nie próbował sprawdzać, czy licznik cofnięto, czy też nie - zaprzyjaźniony mechanik po oględzinach wydał werdykt, że nawet gdyby w rzeczywistości przebieg wynosił 250 tys. km, auto i tak jest warte zakupu za tę kwotę.

Klientkę zachęciło bogate wyposażenie (podgrzewane fotele, zmieniarka CD, klimatyzacja) i to, że samochód wyposażono w automatyczną skrzynię biegów, znacząco uprzyjemniającą jazdę po mieście. Bezpośrednio po zakupie zaczęto od wymiany rozrządu, oleju i filtrów, co kosztowało 1300 zł. Dość szybko okazało się, że tarcze i klocki hamulcowe również nie nadają się do niczego, co poskutkowało kolejną inwestycją w bardzo podobnej kwocie.

Początkowy atak awarii

Zdjęcie

Ten Scenic to bogata wersja RXE: ma klimatyzację, podgrzewane fotele i zmieniarkę CD (były to słono płatne opcje). Fabryczne radio wyświetla informacje na ekranie nad konsolą środkową.
/Motor

Wydawałoby się, że "pakiet startowy" na poziomie 2500 zł jest zupełnie akceptowalny i po takich wydatkach wszystko powinno być w miarę dobrze, zwłaszcza że samochód był dogłębnie przejrzany w specjalistycznym (choć nieautoryzowanym) zakładzie Renault. Szybko pojawiły się jednak trzy usterki, z tego dwie typowe dla samochodów Renault: przepaliła się cewka zapłonowa Sagem, doszło do uszkodzenia koła pasowego napędu osprzętu z tłumikiem drgań, a z uszczelniacza wałka rozrządu pociekł olej.

Po naprawieniu tych uszkodzeń na jakiś czas zapanował spokój. Jednak podczas badania technicznego diagnosta zwrócił uwagę, że gdy miga kierunkowskaz, przygasają tylne światła pozycyjne. To także typowa usterka starszych modeli Renault.

Wizyta u elektryka zakończyła się także naprawą niedziałającej od momentu zakupu tylnej wycieraczki (spalony silniczek) i działających "w kratkę" elektrycznie opuszczanych szyb, które potrafiły się zatrzymać w pół drogi, a za parę minut wrócić do prawidłowego działania. Od czasu naprawy wszystko działa jak trzeba. Z przednich drzwi usunięto ognisko korozji.

Ostatnią usterką, która pojawiła się przy 190 tys. km, był stukający przegub półosi. Można byłoby to zakwalifikować jako typowe zużycie eksploatacyjne, gdyby nie pewien drobiazg. Mechanik stwierdził, że sprzedawca z autokomisu najwyraźniej przed sprzedażą wymienił ten przegub na najtańszy możliwy, byle nowy. Wytrzymał 20 tys. km; mizerny wynik.

Paliwo - lubię to!

Używane Renault Kangoo II (2008-)

Pierwsza generacja Renault Kangoo cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Do drugiej, nabywcy podchodzą z rezerwą. czytaj więcej

Samochód jest użytkowany mniej więcej pół na pół w mieście i w trasie. Służy do codziennych dojazdów do pracy, ale zazwyczaj z małym obciążeniem - jednej lub dwóch osób. Nie okazuje się jednak zbyt ekonomiczny. "Ten samochód lubi paliwo" - uśmiecha się kwaśno właścicielka. "Ponad 10 l w mieście to dla niego żaden wynik. W trasie spalanie gwałtownie spada, raz w lecie udało się uzyskać nawet 5,5 l/100 km przy stałej prędkości 80 km/h". Co ciekawe, skrzynia automatyczna okazała się jak na razie najbardziej niezawodnym elementem samochodu - nie zepsuło się w niej nic, mimo szczerej deklaracji właścicielki - "nie mam pojęcia kiedy i czy w ogóle wymieniano w niej olej!".

Czas na weryfikację

Zakończenie naszego testu długodystansowego zbiegło się z gruntownym przeglądem wykonanym w warsztacie poza ASO. Wynik nie jest może druzgocący, ale nie napawa optymizmem: wydatki czają się tuż za rogiem. Stwierdzono całkowite wypalenie katalizatora, zaawansowaną korozję belki trzymającej zbiornik paliwa, zużycie tulei wahacza, wycieki i kolejne uszkodzenie koła pasowego alternatora (problem leży w niskiej jakości zamienników na rynku). Sumienne usunięcie wszystkich przejawów zużycia będzie kosztować ok. 1500 zł lub więcej, jeśli wystąpią nieprzewidziane problemy.

Renault Scenic 1.6 (2000)

liczba zdjęć: 17

Pani Ewa i tak jest zadowolona z auta. "Jest trochę stare i to, że wymaga wydatków, mało mnie dziwi. Najważniejsze, że nigdy nie zawiodło na trasie... z wyjątkiem przypadku, kiedy o mało nie odpadło koło, którego nie dokręcono w wulkanizacji". Zwracamy uwagę, że to już kolejny przypadek w naszych testach długodystansowych, w których właściciel skarży się na nieudolność pracownika zakładu wymiany opon. Koła najlepiej dokręcać... samodzielnie.

Renault Scenic 1.6 (2000) - podsumowanie

Mechanicznie Scenic nie jest wzorem trwałości, ma za to dość tanie części. Najwięcej problemów sprawia elektryka, najmocniejszy punkt to silnik i skrzynia biegów. Niestety, sporo wizyt w warsztacie i niemałe zużycie paliwa mocno wywindowały koszt przejechania 1 kilometra.

Renault Scenic: silnik, dynamika i zużycie paliwa

Zdjęcie

Nie ma tu żadnych skomplikowanych rozwiązań, są za to problematyczne cewki zapłonowe marki Sagem. /Motor
Nie ma tu żadnych skomplikowanych rozwiązań, są za to problematyczne cewki zapłonowe marki Sagem.
/Motor

W prostym silniku 4-cylindrowym teoretycznie nie powinno się nic psuć. Niestety, słabym punktem jest tu "elektryka", a konkretnie cewki zapłonowe oraz koło napędu alternatora. Zużycie paliwa wydaje się wysokie, ale tak naprawdę to "zasługa" dość archaicznej automatycznej skrzyni biegów. Wszystkie części i ewentualne naprawy są tanie, np. zestaw rozrządu SKF z paskiem i napinaczem ma rozsądną cenę 450 zł.

Dane techniczne: Renault Scenic 1.6 (2000)

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1598 cm3
Napęd rozrządupasek
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna107 KM
Maks. moment obrotowy148 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s
Średnie zużycie paliwa (w l/100 km) 7,3

Renault Scenic: plusy

  • Bardzo praktyczne wnętrze, w szczególności trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie.
  • Bogate wyposażenie jak na samochód z końca XX w.
  • Przyjemne wykończenie i materiały, estetyczna tapicerka.
  • Dobry poziom tłumienia nierówności, samochód jest komfortowy nawet na złych drogach.


Renault Scenic: minusy

  • Materiały tapicerskie podatne na zabrudzenia.
  • Mało czytelny i dość awaryjny wyświetlacz centralny.
  • Siedzenia tylne nie chowają się w podłodze, tylko stoją w pionie, skracając przestrzeń bagażową.

Zestawienie kosztów: Renault Scenic 1.6

1. Opłaty
Ubezpieczenie (łączna uśredniona składka roczna OC) za okres 2 lat (auto kupione w 2010 r.)1500 zł
2. Koszty
DataPrzebiegOpis czynnościKoszt
09.2010181 000 kmPrzegląd po zakupie, wymiana oleju, filtrów, paska rozrządu z napinaczem.1300 zł
10.2010182 000 kmWymiana klocków i tarcz hamulcowych z przodu, czyszczenie zacisków.1180 zł
11.2010184 000 kmWizyta w warsztacie: wymiana koła pasowego alternatora,
uszczelnienie wycieku spod rozrządu, wymiana cewki zapłonowej.
800 zł
03.2011189 000 kmUsterka elektryczna – przygasające tylne światła,
naprawa objęła też silnik tylnej wycieraczki i silniki podnośników szyb.
450 zł
07.2011190 000 kmZużyty przegub półosi. Wymiana na nowy firmy M.G.350 zł
09.2011193 000 kmWymiana siatki katalizatora, uszczelnienie wycieku spomiędzy silnika
a skrzyni biegów, wymiana oleju z filtrem.
750 zł
03.2012196 000 kmWymiana kompletu żarówek, zaspawanie dziurawego wydechu
przed badaniem technicznym.
180 zł
07.2012199 000 kmUsunięcie rdzy z drzwi lewych przednich, lakierowanie elementu.500 zł
10.2012202 000 kmŁomotanie z koła zakończone wezwaniem lawety – problem rozwiązano
na miejscu dokręcając koło.
100 zł
11.2012205 000 kmGruntowny przegląd w stacji nieautoryzowanej, pełna diagnostyka,
sprawdzenie i określenie kosztów najbliższych napraw, wymiana oleju.
500 zł
--Czterokrotna wymiana opon w warsztacie wulkanizacyjnym
(2 x na letnie/na zimowe).
320 zł
Suma kosztów serwisowych6430 zł
3. Koszty paliwa
Na dystansie 25 tys. km (średnie spalanie: 8,5 l/100 km, ilość zużytego paliwa: 2125 l,
cena uśredniona: 5,50 zł za litr)
11 687 zł
Podsumowanie kosztów
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)19 617 zł
Utrata wartości (zakup: 11 tys. zł, obecna wartość: 9 tys. zł)2000 zł
Łączny koszt na dystansie 25 tys. km21 617 zł
Koszt 1 km bez utraty wartości0,78 zł
Koszt 1 km z utratą wartości0,86 zł

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Używane Renault Laguna I (1994-2001)

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Używany Land Rover Discovery 3 (2004-2009)

    Trzecia generacja Land Rovera Discovery to już nie terenówka, a typowy SUV – luksusowy i wypełniony elektroniką ze wszystkimi tego konsekwencjami. więcej