Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie

Poniedziałek, 23 lipca 2012

Volvo XC60 to jeden z najbardziej udanych modeli szwedzkiej marki w ostatnich latach. CX-5 to też gwiazda w gamie Mazdy. Który z modnych SUV-ów okaże się lepszym wyborem?

Zdjęcie

Prześwit Mazdy CX-5 to 21 cm, Volvo XC60 jest pod tym względem lepsze o 2 centymetry. /Motor
Prześwit Mazdy CX-5 to 21 cm, Volvo XC60 jest pod tym względem lepsze o 2 centymetry.
/Motor
Czasy kiedy Mazdę i Volvo łączyły związki z Fordem to już przeszłość. Obie marki idą teraz własnymi drogami, obie sukcesywnie wprowadzają do oferty nowe modele. Japończycy przedstawili niedawno kompaktowego SUV-a CX-5, jeszcze w tym roku czeka nas premiera Mazdy 6. Szwedzka marka debiutuje właśnie z nowym kompaktem V40, ale to XC60 jest przebojem Volvo na polskim rynku. W ubiegłym roku jego udział w sprzedaży wynosił ponad 33%, co oznacza, że kompaktowy SUV jest najchętniej kupowanym Volvo w Polsce. CX-5 również cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów.

Mniejszy może więcej?

Reklama


Porównując wymiary zewnętrzne, okazuje się Volvo ma wyraźną przewagę. Jest dłuższe o 17 cm, wyższe o 4 cm, a jego rozstaw osi liczy aż o 7 cm więcej. Mimo to wymiary kabiny w obu przypadkach są niemal identyczne. Japoński SUV ma nawet większy bagażnik. Teoretycznie tylko o 8 litrów, w praktyce (pomiar metodą VDA) różnica na korzyść Mazdy wynosi 32 l. Przewaga Volvo jest wyraźna tylko w przypadku ładowności, dla XC60 wynosi ona 701 kg, dla CX-5 - 505 kg.

Oba SUV-y zdecydowanie różnią się stylem, zarówno z zewnątrz - ostre linie Mazdy kontra łagodne linie nadwozia Volvo, jak i w kabinach. Mazda stawia na sportowe akcenty, takie jak zegary w tubach czy kierownica przypominająca tą z MX-5. Volvo reprezentuje skandynawski, dosyć surowy styl. Mimo że jakość tworzyw w CX-5 stoi na niezłym poziomie, to w porównaniu do Volvo widoczna jest różnica w poziomie wykończenia. XC60 sprawia pod tym względem lepsze wrażenie.

Zdjęcie

Kokpit typowy dla nowych modeli Volvo. Jakość materiałów jest wyższa niż w przypadku Mazdy, ale obsługa mniej przyjazna kierowcy – zbyt dużo przycisków zgrupowanych na konsoli środkowej. /Motor
Kokpit typowy dla nowych modeli Volvo. Jakość materiałów jest wyższa niż w przypadku Mazdy, ale obsługa mniej przyjazna kierowcy – zbyt dużo przycisków zgrupowanych na konsoli środkowej.
/Motor

Sport kontra komfort
Właściwości jezdne w obu przypadkach podążają za charakterem samochodów. Mazda stawia na emocje w sportowym stylu. Zawieszenie jest nieco sztywniejsze niż w przypadku Volvo, a układ kierowniczy pracuje z większym oporem, dając lepsze wyczucie pojazdu.

XC60 to specjalista od komfortu. Skuteczniejsze tłumienie nierówności, mocniej wspomagany układ kierowniczy i lepiej wyciszona kabina sprawiają, że w Volvo szybciej zapomina się o niedoskonałościach nawierzchni, a podróż jest bardziej komfortowa. To bilet do klasy premium.

Zdjęcie

Kokpit Mazdy utrzymany w nowoczesnym, sportowym stylu. Jego obsługa jest intuicyjna, a kierownica przypomina tą z roadstera MX-5 i świetnie leży w dłoniach. /Motor
Kokpit Mazdy utrzymany w nowoczesnym, sportowym stylu. Jego obsługa jest intuicyjna, a kierownica przypomina tą z roadstera MX-5 i świetnie leży w dłoniach.
/Motor

Oba SUV-y wyposażone są w mocne silniki Diesla. Mazdę napędza topowa w gamie jednostka 2.2 Skyactiv-D (175 KM), która współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Ten "zestaw" okazuje się gwarancją świetnych osiągów. Według danych fabrycznych, przyspieszenie 0-100 km/h tej wersji silnikowej wynosi 9,4 s, jednak pomiary redakcyjne dały wynik o sekundę lepszy. Volvo również uzyskało lepszy rezultat niż podaje producent (10,2 zamiast 10,9 s), ale przewaga Mazdy w tym przypadku jest więcej niż wyraźna.

Duża w tym zasługa wyższej o 189 kg masy własnej Volvo i niższej mocy jednostki napędowej. Silnik Volvo to pięciocylindrowy turbodiesel 2.4 o mocy 163 KM, który oprócz słabszych osiągów odpowiada za wyższe niż w przypadku Mazdy zużycie paliwa. Japoński SUV w ruchu miejskim zużywa o 1 l/100 km mniej niż Volvo. Silnik XC60 ma za to jedną wyraźną przewagę nad dieslem Mazdy -?to przyjemne dla ucha brzmienie.

Bezpiecznie
Oba SUV-y reprezentują wysoki poziom bezpieczeństwa. W testach Euro NCAP uzyskały po 5 gwiazdek, a w dziedzinie ochrony dorosłych odnotowały identyczny, świetny wynik 94%. Zarówno Mazda, jak i Volvo oferują w swoich SUV-ach zaawansowane systemy z dziedziny bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola, adaptacyjne reflektory czy układ zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach.

Na liście opcji XC60 znajduje się ponadto aktywny tempomat czy system wykrywania pieszych. Szwedzki SUV uzyskał też nieco lepsze wyniki w próbach hamowania.

Cena prestiżu
Porównywane wersje SUV-ów dzieli 20 tysięcy złotych. To wyraźna różnica. Wiele elementów, które stanowią wyposażenie standardowe CX-5 w topowej wersji SkyPassion wymaga w przypadku Volvo dopłaty. Przy zrównaniu wyposażenia obu modeli różnica w cenie ulega już co najmniej podwojeniu. Mazda zapewnia też lepsze warunki gwarancji, a prawdopodobieństwo niższej utraty wartości także przemawia na korzyść japońskiego SUV-a. Rozsądek podpowiada zatem wybór Mazdy.

Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie

liczba zdjęć: 17

Podsumowanie
Tegoroczna nowość, Mazda CX-5, wygrywa porównanie. Pojedynek stoczony z Volvo XC60 okazał się jednak wyjątkowo wyrównany, a szalę zwycięstwa na stronę Mazdy przechylił aspekt ekonomiczny. Volvo, mimo dłuższego rynkowego stażu, okazuje się samochodem dopracowanym, bezpiecznym i wyjątkowo wygodnym. Mazda ma więcej sportowego charakteru, który przekłada się na przyjemność jazdy, a silnik CX-5 pozytywnie zaskakuje świetną dynamiką przy rozsądnym zużyciu paliwa.

Wojtek Jurko

Dane techniczne: Mazda CX-5 2.2 Skyactive-D 4x4 AT kontra Volvo XC60 D4 AWD Geartronic

Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2191 cm32400 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R5/20
Układpoprzecznypoprzeczny
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common rail
Moc maksymalna175 KM/4500163 KM/4000
Maks. moment obrotowy420 Nm/2000420 Nm/1500
Napęd4x44x4
Skrzynia biegówaut./6-biegowaaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPhersonwielowahaczowe
Zawieszenie tylnewielowahaczowewielowahaczowe
Średnica zawracania11,7 m11,9 m
Masa/ładowność1615/505 kg1804/701 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)503/1620 l495/1455 l
Pojemność zbiornika paliwa58 l (ON)70 l (ON)
Opony225/55 R19235/60 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna204 km/h190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s10,9 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,4/4,9/5,58,9/5,6/6,8
Emisja dwutlenku węgla144 g/km179 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h2,7 s3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s10,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,0 m38,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,2 m37,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h59,8 dB58,1 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h63,7 dB64,9 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,5/6,59,5/7,0
Rzeczywisty zasięg773 km848 km
Rzeczywista poj. bagażnika (pomiar met. VDA)453 l421 l

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Więcej na temat:Mazda | Mazda CX-5 | Volvo | Volvo XC60 | samochody

Zobacz również

  • Skoda Octavia 1.2 TSI 85 Active - test

    Octavia w najsłabszej wersji silnikowej pozytywnie zaskakuje dynamiką. Okazuje się, że nowy 16-zaworowy silnik 1.2 TSI oferuje więcej, niż by się można spodziewać. więcej